Δημοσιεύσεις

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ αρ. απόφ. 2678/2018

Σημαντική επιτυχία του γραφείου μας ήταν η δικαίωση των εργαζομένων στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, τους οποίους εκπροσώπησε ο Κώστας Χρυσόγονος ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την υπ’ αρ. 2678/2018 απόφασή του, το ανώτατο δικαστήριο έκανε δεκτή την αίτηση ακυρώσεως που είχαμε υποβάλει κατά της από 6.11.2017 απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την απαγόρευση στους εργαζόμενους να κατέχουν μετοχές σε άλλες επιχειρήσεις συναλλασσόμενες με τον OAΣΘ. Ειδικότερα κρίθηκε ότι η οικονομική εξυγίανση του ΟΑΣΘ, η διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου κατά τη διαδικασία εξαγοράς του Οργανισμού αυτού, η μέριμνα ώστε οι εργαζόμενοι του να εκτελούν, κατά την ώρα της υπηρεσίας, τα ανατιθέμενα σε αυτούς καθήκοντα και να μην απασχολούνται σε άσχετες με το αντικείμενο της υπηρεσίας τους δραστηριότητες, καθώς και η αποτροπή συγκρούσεως συμφερόντων στις συναλλαγές του Οργανισμού με τρίτους, αποτελούν κατ’ αρχήν θεμιτούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την θέσπιση από τον κανονιστικό νομοθέτη περιορισμών στην οικονομική ελευθερία των εργαζομένων του εν λόγω Οργανισμού. Το ισχύον, όμως, κανονιστικό υπό ευρεία έννοια καθεστώς για τον ΟΑΣΘ και τους εργαζομένους του περιέχει συγκεκριμένες ρυθμίσεις προς επίτευξη των σκοπών αυτών, Ενόψει, συνεπώς, του ήδη ισχύοντος κατά τον χρόνο εκδόσεως της προσβαλλόμενης κανονιστικού καθεστώτος, ήτοι των συγκεκριμένων ρυθμίσεων του ν. 4482/2017, αφενός, και του Γενικού Κανονισμού Προσωπικού του ΟΑΣΘ, αφετέρου, η προσβαλλόμενη απόφαση καθ’ ο μέρος απαγορεύει στους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ να απασχολούνται σε συναλλασσόμενες με τον Οργανισμό επιχειρήσεις, γενικώς, είτε ως απλοί εργαζόμενοι είτε ως στελέχη, δεν παρίσταται ως αναγκαίος για την εξυπηρέτηση δημοσίου συμφέροντος περιορισμός, εφόσον προς διασφάλιση της απασχολήσεως των εργαζομένων του ΟΑΣΘ με το αντικείμενο της εργασίας τους, καθώς και για να αποτρέπεται το ενδεχόμενο εξυπηρετήσεως προσωπικών συμφερόντων προς βλάβη των συμφερόντων του Οργανισμού, υφίστανται σχετικές ειδικές ρυθμίσεις, η παραβίαση των οποίων δύναται να επισύρει πειθαρχικές κυρώσεις. Καθ’ ο δε μέρος απαγορεύεται στους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ να κατέχουν ή να αποκτήσουν στο μέλλον μετοχές συναλλασσομένων, γενικώς, με τον Οργανισμό επιχειρήσεων και τους επιβάλλεται η υποχρέωση να μεταβιβάσουν τις μετοχές που ήδη κατέχουν, η προσβαλλόμενη ρύθμιση δεν είναι ούτε πρόσφορη ούτε αναγκαία για την εξυπηρέτηση των σκοπών που επικαλούνται η Διοίκηση και ο παρεμβαίνων. Και τούτο διότι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, οι οποίοι δεν είναι πλέον μέτοχοι του Οργανισμού ούτε αποτελούν τα αρμόδια για τη διοίκηση και τη διαχείρισή του ή για την αποτίμηση της περιουσίας του όργανα, δεν προκύπτει με ποιόν τρόπο μπορούν να επηρεάσουν την λήψη αποφάσεων για τις εκκρεμείς ή τις μελλοντικές συναλλαγές του ΟΑΣΘ, εν πάση δε περιπτώσει δεν προκύπτουν οι λόγοι για τους οποίους το ήδη ισχύον πριν από την έκδοση της προσβαλλομένης θεσμικό πλαίσιο διασφαλίζει ανεπαρκώς την προστασία των συμφερόντων που, κατά τους ισχυρισμούς της Διοικήσεως και τον παρεμβαίνοντος, εξυπηρετούνται με τη θέσπιση της επίδικης ρυθμίσεως. Με τα δεδομένα αυτά, η προσβαλλόμενη απόφαση που αφορά όλους τους εργαζομένους στον ΟΑΣΘ και όλες γενικώς τις συναλλασσόμενες με Οργανισμό επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μάλιστα του αριθμού ή του ποσοστού των μετοχών που κατέχουν ή επιθυμούν να αποκτήσουν οι εργαζόμενοι, εισάγει περιορισμό της οικονομικής ελευθερίας κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας.

Did you like this? Share it!